Best Workplaces 2018: onderling vertrouwen op de werkvloer nog nooit zo hoog geweest

Blijkt uit het jaarlijks terugkerende onderzoek van Great Place to Work®

Great Place to Work

Amsterdam, 8 maart 2018 – Bij organisaties die dit jaar de titel Best Workplace mogen dragen is het onderlinge vertrouwen op de werkvloer nog nooit zo hoog geweest. Dit geldt zowel voor het vertrouwen tussen werknemers en management als tussen werknemers onderling. Dat blijkt uit het jaarlijks terugkerende onderzoek van Great Place to Work®, dat organisaties helpt zich te ontwikkelen op goed werkgeverschap. De Best Workplaces laten een stijgende lijn zien op de drie waarden die samen vertrouwen vormen, te weten ‘geloofwaardigheid’ (+2), ‘respect’ (+1) en ‘eerlijkheid’ (+1). Het grootste verschil tussen de Best Workplaces 2018 en de organisaties die niet voldeden aan de minimale scores, is dat medewerkers van Best Workplaces een duidelijker beeld hebben waar de organisatie naar toe gaat en hoe daar te komen.

Het Great Place to Work onderzoek 2018 van Great Place to Work® is uitgevoerd onder ruim 55.000 respondenten bij 145 verschillende organisaties, en bestaat deels uit een medewerkersonderzoek op basis van 58 stellingen (de Trust Index©), deels uit een evaluatie van het werkgeversbeleid (Culture Audit©). Van deze organisaties dingen er 71 mee voor de lijst van Best Workplaces.

De Best Workplaces van 2018 wisten gemiddeld een Trust Index score (het gemiddelde van alle 58 stellingen) van 83% te realiseren (2017: 82%). Niet eerder was deze zo hoog. Met name de drie waarden die vertrouwen vormen lieten een stijgende lijn zien, met ‘geloofwaardigheid’ als opvallendste stijger (+2). De hoogst scorende stellingen binnen dit onderdeel zijn ‘De mensen krijgen hier veel verantwoordelijkheid’ (91%) en ‘Het management stelt vertrouwen in haar medewerkers en biedt hen de ruimte om hun functie uit te oefenen’ (90%). Naast de vrijheid die mensen krijgen, is integriteit een belangrijk onderdeel van vertrouwen. De stelling ‘Het management doet wat het belooft’ laat de sterkste stijging zien binnen deze dimensie (79%, +3).

René Brouwers, directeur van Great Place to Work®: “Als ontwikkelingspartner van bedrijven zijn wij blij met deze onderzoeksresultaten, omdat hieruit blijkt dat een groeiende groep bedrijven gericht werkt aan de ontwikkeling van goed werkgeverschap.”

Kansen voor maatschappelijke impact
Het realiseren van een betekenisvolle maatschappelijke bijdrage blijft een belangrijk aandachtspunt voor organisaties. Onderschreef vorig jaar nog 76% van de respondenten de stelling ‘Onze bijdrage aan de gemeenschap geeft mij een goed gevoel’, dit jaar was dit gedaald naar 75% en daarmee de laagste score ooit. Volgens Brouwers willen met name jongere werkenden (geboren vanaf de jaren tachtig) niet langer alleen bijdragen aan het bedrijfsresultaat en zoeken zij meer naar impact en betekenisvol werk in plaats van financiële en arbeidsvoorwaardelijke motivaties.

Brouwers: “Deze generatie is ondanks vele jaren crisis optimistisch en wil iets betekenen voor een betere wereld. We hebben al eerder vastgesteld dat dit voor werkgevers een belangrijk aandachtspunt is om zich op te ontwikkelen. En dan niet met een verplicht dagje vrijwilligerswerk, maar structureel door hun eigen expertise in te zetten voor anderen die het nodig hebben. Best Workplaces 2018 tonen aan dat hier echt nog kansen liggen, óók voor organisaties die op veel onderdelen al heel goed presteren als werkgever.”

Heldere toekomstvisie maakt het verschil
Organisaties die minstens een score van 70% hebben op en voldoen aan de minimale respons van het medewerkersonderzoek en 20 punten halen op de evaluatie van hun werkgeversbeleid mogen de titel Best Workplace dragen. Met name op het formuleren van een heldere toekomstvisie zit veel verschil tussen organisaties. Zo geeft 75% van de respondenten bij de Best Workplaces een positieve score op de stelling ‘Het management heeft een duidelijk beeld van waar de organisatie naar toe gaat en hoe daar te komen’. Bij organisaties die de lijst niet hebben behaald is dit slechts 46%. Soortgelijke verschillen treden ook op bij de stellingen ‘Het management doet wat het belooft’ en ‘Het management vraagt om en reageert oprecht op suggesties en ideeën van medewerkers’.

Het betrekken van medewerkers is tevens het thema waar de top 5 binnen de Best Workplaces het verschil op maakt. De top 5 scoort 15 procentpunten hoger op de stelling omtrent het betrekken van medewerkers ten opzichte van het gemiddelde van de Best Workplaces.

Op 27 maart wordt tijdens het Best Workplaces event bekend gemaakt welke organisaties welke plaats hebben behaald op de Best Workplaces lijst van 2018. Dit jaar zijn er vier categorieën bij de indeling van de Best Workplaces: Multinational, Large (250+ medewerkers), Medium (50-249 medewerkers) en Small (20-49 medewerkers).

Over Great Place to Work®
Great Place to Work® is de internationale partner in het traject van onderzoek, ontwikkeling en erkenning van goed werkgeverschap. Hun missie is “Bijdragen aan een betere wereld door vertrouwen, trots en plezier binnen organisaties te vergroten”. Een Great Place to Work-traject biedt organisaties een duurzame ontwikkeltool om inzicht te krijgen in het verbeterpotentieel op basis van medewerkersinput en om de kwaliteit én effectiviteit van werkgeversbeleid te verbeteren. De lijst van Best Workplaces is de enige werkgeverslijst waarbij zowel het medewerkersperspectief als het managementperspectief wordt meegenomen en strikte criteria gelden.

Great Place to Work® werkt met organisaties uit allerlei branches en van diverse groottes, in 52 landen op alle continenten. Jaarlijks doen wereldwijd 6.000 organisaties mee aan dit onderzoek en wordt de mening van circa 12 miljoen medewerkers gemeten. Daarmee is het het grootste onderzoek in zijn soort.