De Bruijn PR

Door Judith Janse | 15 augustus 2018

3 interessante inzichten over zakelijk bloggen

In maart ging ik namens het De Bruijn Team richting Amsterdam Oud-West voor een cursus bloggen om mijn kennis bij te spijkeren. Zakelijk bloggen welteverstaan. Mijn leermeester van die dag was Bastiaan Vercouteren van Blogkracht. In deze blog geef ik enkele interessante inzichten uit zijn cursus. Na het lezen van deze blog ben je weer helemaal up-to-date als het gaat om bloggen voor je eigen business.

1. Beter 1 blog van goud, dan 10 in de cloud

Bij deze uitspraak komt er een glimlach op m’n gezicht. Hij is zo waar. Bij bloggen is de kwaliteit belangrijker dan de kwantiteit. Als je blog antwoord geeft op een specifieke vraag dan scoor je hoog op Google (en dat wil je!). Google is geïnteresseerd in het perfecte antwoord op een vraag.

“Google is geïnteresseerd in het perfecte antwoord op een vraag.”

Bovendien blijven blogs altijd online staan en kunnen op elk moment gelezen worden. Dat betekent dat je blog op de lange termijn nog steeds antwoord geeft. Eén keer inspanning kan op deze manier jarenlang plezier geven.

2. 80% haakt af bij een oninteressant artikel

Een enorm hoog percentage haakt af als de titel van de blog niet interessant genoeg is. Maar hoe voorkom je dat? Een titel moet concreet zijn. Mensen moeten weten wat ze kunnen verwachten van het lezen van een tekst. Een veelgemaakte fout is dat mensen een grappige titel bedenken, maar dat de grap in veel gevallen niet wordt begrepen. Maak het dus niet te ingewikkeld en multi-interpretabel. Getallen in een titel werken wel erg goed (kijk maar naar de titel van dit punt). Ook een belofte, stellingname of iets choquerends in je titel houdt de aandacht vast.

3. Bloggen is het geven van gratis informatie

Het voelt misschien gek om al je kennis te delen met je publiek. Onder je publiek bevinden zich je klanten, prospects, maar natuurlijk ook je concurrenten. Toch is het geven van deze gratis informatie belangrijk. Je wordt namelijk met al deze kennis in huis als expert in je eigen vakgebied gezien. En mensen doen graag zaken met experts. Het weggegeven van gratis informatie roept altijd de reactie op: “Wauw, wat zouden ze voor mij kunnen doen als ik klant zou worden en ga betalen”.  Het geven van gratis informatie in een blog is de eerste stap in het werven van nieuwe klanten en opdrachten.

Kortom, deze drie interessante inzichten helpen je verder bij het schrijven van blogs voor je business. Naast deze drie punten verhelderde Bastiaan natuurlijk nog veel meer op deze dag. Neem een kijkje op de website van Blogkracht voor meer tips and trics.