Veel politici en andere beeldbepalende mensen op vakantie, bedrijven dicht, het halve land op het strand in binnen- of buitenland, en dus is er niet veel nieuws te melden. De komkommertijd is aangebroken! Maar PR-professionals en nieuwsmakers zitten niet stil. Is deze periode nu juist wél of geen goede tijd om jouw nieuws naar buiten te brengen? Wij leggen het je uit!
Het kan zo zijn dat je midden in de zomer belangrijk nieuws te melden hebt: je bedrijf wordt verkocht, je lanceert een nieuw product, je hebt een belangrijke grote investeerder aangetrokken of je opent een nieuwe vestiging. Dit zijn nieuwsberichten die nú actueel zijn en over een paar weken of maanden niet meer. Het is dan belangrijk dat je juist wél in de zomer, ook al is het komkommertijd, je nieuws naar buiten brengt. Het vergt misschien iets meer voorbereidingstijd omdat het kan zijn dat de voor jou relevante journalisten op vakantie zijn en wij moeten uitzoeken wie de vervangers zijn. Maar ook midden in de zomer zijn redacties altijd aan het werk en belangrijk en relevant nieuws zal ook dan gewoon geplaatst worden.
“Als je nieuws hebt dat niet perse aan de actualiteit gebonden is, dan loont het de moeite om te wachten tot na de zomer om dit nieuws naar buiten te brengen”
Heb je een leuke inhaker op de zomer of de actualiteit? Ook dan moet je juist nu je nieuws naar buiten brengen! In de zomer krijgen bepaalde onderwerpen vaker aandacht die ze in een andere periode niet hadden gekregen. Dus het loont altijd de moeite om jouw inhaker of ander zomernieuws onder de aandacht te brengen.
Als je nieuws hebt dat niet perse aan de actualiteit gebonden is, dan loont het de moeite om te wachten tot na de zomer om dit nieuws naar buiten te brengen. Je hebt bijvoorbeeld interessant en nieuwswaardig onderzoek gedaan, en wil de resultaten graag met de media delen. De kans is groot dat wij dan adviseren om dit niet midden in de zomer te doen, maar juist net ervoor of net erna. Het maakt voor het nieuws namelijk niet uit wanneer je het naar buiten brengt, en de kans dat een relevante journalist het nieuws oppikt is wel groter in een periode dat er meer journalisten aan het werk zijn.
Ook met andere PR-activiteiten kun je beter even wachten tot na de zomer. Stel dat je graag jouw product onder de aandacht wil brengen bij influencers door middel van sampling. Dan adviseren we doorgaans om even te wachten tot na de zomer. Veel influencers zijn niet thuis in de vakantie en het is zonde als een groot deel van je pakketjes weer ongeopend retour gaat. Stel dat je nieuws hebt dat niet kan wachten, bijvoorbeeld een productlancering, dan kun je natuurlijk alsnog influencer sampling inzetten maar dan is het handig de influencers van te voren te benaderen of ze thuis zijn. En je moet je beseffen dat je minder publiciteit kunt genereren dan na de zomer omdat er gewoonweg minder influencers aanwezig zijn om je product uit te proberen.
Heb je nieuws dat je juist in de zomer naar buiten wil brengen, of twijfel je hierover? Je kunt altijd contact met ons opnemen, we adviseren je graag!