De Bruijn PR

Door: De Bruijn PR | 17 juni 2025

Regionale PR voor merci: zoektocht naar de 12 meest bijzondere moederfiguren van Nederland

Al sinds 2019 verzorgen wij voor merci Influencer PR campagnes, met een sterke focus op vrije publiciteit via influencer sampling. Na jaren van succesvolle influencer sampling campagnes en zichtbaarheid via social media, hebben we samen met merci dit jaar met Moederdag gekozen voor een andere aanpak met focus op regionale zichtbaarheid. Door persoonlijke bedankverhalen centraal te stellen in regionale media, kreeg de merkboodschap “Dank je betekent merci” een persoonlijk en lokaal gezicht.

Persoonlijke verhalen uit heel Nederland

We lanceerden een landelijke en regionale zoektocht: ‘merci zoekt de 12 meest bijzondere moederfiguren van Nederland’. In elke provincie konden mensen hun bijzondere moederfiguur nomineren. Dit mocht je eigen moeder zijn, maar ook een tante, oma, buurman of vriendin, iedereen die als moederfiguur een belangrijke rol speelt in het leven van een ander. We kozen bewust voor de term ‘moederfiguur’ om de campagne zo inclusief mogelijk te maken. Want niet iedereen groeit op met een biologische moeder, maar bijna iedereen kent wel iemand die die zorgzame, liefdevolle rol heeft vervuld voor mensen om zich heen.

We hebben voor deze campagne gekozen voor een driedelige aanpak, waarbij we landelijke zichtbaarheid combineerden met regionale pr. Met als doel verschillende kanalen te bereiken om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken.

 

  • Regionale PR: In elke provincie brachten we de wedstrijd onder de aandacht bij regionale en lokale media via een persbericht. Dit heeft geresulteerd in media-aandacht in vele lokale en regionale kranten en omroepen. Hiermee wilden we lokale betrokkenheid vergroten en inschrijvingen voor de wedstrijd stimuleren.
  • Landelijke PR: Via winacties in lifestylemedia versterkten we de landelijke zichtbaarheid van de wedstrijd. We hebben een winactie opgezet met lifestylemedia Margriet en Grazia waarbij ze de wedstrijd hebben aangekondigd en lezers kans maakten op een goedgevuld pakket met merci chocolade. Deze landelijke aanpak zorgde voor een breed bereik en leverde in totaal 1663 inschrijvingen op.
  • Socialmedia: Influencers Esmee Noelle en Carmen van Weersel deelden hun eigen moederfiguurverhaal via een video op Instagram en TikTok en riepen hun volgers op tot deelname aan de wedstrijd. Dit heeft geresulteerd in tienduizenden views en tientallen aanmeldingen voor de wedstrijd. Dankzij deze persoonlijke verhalen en socialmediakanalen bereikten we ook mensen die weinig tot niet naar regionale media kijken.

Hartverwarmende inzendingen

De oproep resulteerde in hartverwarmende inzendingen uit alle provincies van Nederland. Van Groningen tot Zeeland deelden mensen hun persoonlijke verhalen over bijzondere moederfiguren. Elk verhaal onderstreepte de kern van de campagne: laten zien hoe belangrijk het is om iemand te bedanken die er altijd voor je is.

De 12 meest bijzondere inzendingen zijn beloond met een jaar lang merci-chocolade. De winnaars zijn onder de aandacht gebracht via een persbericht aan regionale media, waarmee we ook lokaal opnieuw zichtbaarheid en betrokkenheid creëerden.

Een PR-campagne met regionale impact

De campagne bereikte in totaal meer dan 525.000 mensen en realiseerde een PR-waarde van boven de €54.000. In vrijwel alle publicaties werd merci genoemd en dus ontstond er een mooie koppeling tussen het merk en Moederdag. Met de vele mooie verhalen hebben we laten zien hoe krachtig dankbaarheid kan zijn. Deze campagne zette de spotlight op bijzondere moederfiguren en bracht een welverdiend merci uit aan iedereen die het verschil maakt.

Ook zichtbaarheid creëren voor jouw merk? We denken graag met je mee over een PR-aanpak die werkt. Neem gerust contact met ons op!