Influencer marketing is niet meer weg te denken uit het medialandschap. Steeds meer marketeers benaderen influencers voor promotie van producten. Tijdens de begindagen van influencer marketing selecteerden marketeers voor campagnes vaak de meest bekende influencers, oftewel de influencers met de meeste volgers. We zien dat er nu steeds vaker gekozen wordt voor influencers met minder volgers, de micro-influencers. Ook wij werken regelmatig met veel plezier en succes met deze groep influencers samen. Hieronder delen we vier voordelen van samenwerken met micro-influencers.
Micro-influencers hebben vaak een specifiek onderwerp waar ze zich op richten, denk bijvoorbeeld aan een veganistische levensstijl of het geven van interieuradvies. Hier kan je merk heel goed bij passen of juist helemaal niet. De kans dat een influencer iets post over een product is groter wanneer het product goed bij de influencer past. En een goede match is beter te maken met een micro-influencer die een niche bedient, dan met een macro-influencer met een heel breed publiek.
Een voorbeeld uit de praktijk: wij stuurden namens onze opdrachtgever Zonnatura een aantal micro-influencers nieuwe glutenvrije koekjes op. We keken hierbij specifiek naar micro-influencers die zelf vrijwel volledig glutenvrij eten, en waarvan het merendeel van de content het onderwerp ‘glutenvrij’ heeft. Het bereik was misschien minder hoog dan als we macro-influencers hadden aangeschreven, maar omdat de doelgroep één op één aansluit bij het product hebben we waarschijnlijk meer mensen aangezet tot aankoop dan wanneer de koekjes waren gedeeld door een grote influencer waarvan de doelgroep niet nauw aansluit.
Engagement zegt iets over de betrokkenheid van de volgers van een influencer. Denk aan aantal reacties, likes en hoe vaak het bericht gedeeld is. Hoe hoger de betrokkenheid, hoe hoger je in het algoritme op Facebook en Instagram komt en hoe vaker het bericht en dus je merk wordt getoond. Bij micro-influencers is deze betrokkenheid vaak heel erg hoog. De volgers van deze influencers kunnen zich vaak identificeren met de influencer, wat ervoor zorgt dat ze veel reageren en actief betrokken zijn bij alles wat de influencer deelt. Ze hebben, in tegenstelling tot macro influencers, het gevoel dat ze dichtbij hen staan.
Het is nog steeds zo dat de tarieven voor influencer marketing vaak worden bepaald op basis van bereik. Net als bij adverteren in traditionele media als televisie en krant, betaal je voor het bereik. Dat zorgt ervoor dat bereik vaak als belangrijker wordt gezien dan engagement. Het bereik is bij een macro-influencer uiteraard hoger, en daar betaal je dan ook voor. Kijk goed naar je campagnedoelstelling. Als je focus ligt op het snel genereren van veel bereik, dan kan een macro-influencer zeker effectief zijn. Maar over het algemeen geldt wel: voor het bedrag waarvoor je een macro-influencer inzet, kun je vaak meerdere micro-influencers inzetten met een hogere engagement.
Zoals we eerder al zeiden zijn micro-influencers vaak gericht op een specifiek onderwerp. Hierdoor zal de mening van de influencer authentieker en oprechter overkomen. Volgers weten dat deze persoon veel over het onderwerp weet en er bij betrokken is, dus ze zullen ook sneller dingen van hem of haar aannemen.
Wil je advies over het aangaan van een betaalde samenwerking met influencers? Of ben je benieuwd hoe je influencers kunt inzetten voor vrije publiciteit? Kom gerust een keer langs voor een kop koffie of bel ons!