De Bruijn PR

Door Marianne de Bruijn | 02 juli 2017

Alles wat je moet weten over Recruitment PR

Employer branding en het bouwen aan een sterk werkgeversmerk hebben top prioriteit bij veel organisaties. Kosten noch moeite worden gespaard om zo goed mogelijk zichtbaar te zijn bij talent op social media, de werkenbijsite en via job advertising. Recruitment PR inzetten om bij te dragen aan employer branding, gebeurt helaas nog veel te weinig. En dat is zonde, want recruitment PR kan je werkgeversmerk zeer positief beïnvloeden. Positief zichtbaar zijn als werkgever, levert je drie belangrijke voordelen op:

  • Je speelt je zelf in de kijker bij talent (erg belangrijk in de huidige War for Talent)
  • Je kunt besparen op de kosten om iemand te werven en/of aan te nemen
  • Je zorgt ervoor dat je huidige werknemers trots zijn en graag bij je willen blijven werken

PR: wat is het eigenlijk?

Iemand die verantwoordelijk is voor PR, verzorgt de communicatie tussen een bedrijf en alle voor dat bedrijf belangrijke relaties; zijn publieke relaties. Die communicatie kan in de vorm van publiciteit en zichtbaarheid in off- en online media of op social media, maar daar blijft het niet bij. PR kan ook publieksvoorlichting zijn, interne communicatie aan medewerkers of externe communicatie aan leveranciers of klanten. PR verschilt van reclame in het feit dat je bij PR geen mediabudgetten nodig hebt om te adverteren en dat je dus alleen voor de uren van een PR adviseur betaalt. PR kun je inzetten om over nieuwe producten te praten, de visie van je bedrijf én minder gebruikelijk maar wel heel effectief: om je organisatie als interessante werkgever neer te zetten en te bouwen aan je employer brand. En dat is Recruitment PR!

Wat kan recruitment PR voor je organisatie betekenen?

Met Recruitment PR kun je heel veel verhalen vertellen én delen. Je hebt volop de ruimte en hoeft je niet te beperken tot slechts één boodschap of één verhaal. Je kunt de nieuwe arbeidsmarktcampagne aankondigen, het hebben over de bijdrage van je organisatie aan de wereld, ingaan op het diversiteitsbeleid of vertellen over functies en arbeidsvoorwaarden. En dat doe je ook nog eens op meerdere platforms. Stuur een persbericht uit, deel je verhalen op social media, breng het via free publicity over aan relevante doelgroepen en maak filmpjes met testimonials van medewerkers voor op je website. Heb je geen nieuws? Er zit meer publiciteit in jouw organisatie dan je denkt. Een verhaal wat jij al een tijdje kent, is voor een ander nieuw en interessant. Spread the stories!

“Er zit meer publiciteit in jouw organisatie dan je denkt. Een verhaal wat jij al een tijdje kent, is voor een ander nieuw en interessant. Spread the stories!”

Met Recruitment PR kun je ook het hart van je organisatie laten zien aan de buitenwereld. Nodig bijvoorbeeld je doelgroepen uit in je organisatie en laat ze zelf ervaren hoe het is om er te werken. Zo geef je potentiële medewerkers de mogelijkheid echt de sfeer te proeven, te ervaren of de mensen leuk zijn, hoe je producten worden gemaakt of hoe je dienstverlening tot stand komt. Organiseer een inhousedag, een recruitment event, een workshop of een online Q&A sessie. Toon de kern van je bedrijf aan de buitenwereld en laat mensen die niet aanwezig zijn via een livestream meekijken. Laat journalisten en bloggers praten met mensen uit je organisatie: laat hen maar vertellen waarom ze voor jouw organisatie hebben gekozen.  Wees open en transparant!

Wat kan recruitment PR voor je organisatie betekenen?

Recruitment PR kan direct wervingsresultaat opleveren. Als bezoekers van een inhousedag of event heel enthousiast zijn, koppel je ze direct aan medewerkers van je organisatie. Zorg dus altijd dat er volop eigen personeel aanwezig is tijdens een event. Breng potentiële medewerkers in contact met je huidige werknemers. Zo worden alle prangende vragen direct beantwoord en neem je barrières om te solliciteren weg. Of bied de mogelijkheid om te speeddaten met recruiters. Wie weet heb jij na je eerste recruitment event al meteen een paar sollicitaties binnen.

Meer weten?

Wil je meer informatie over recruitment PR? Neem eens contact met ons op om te sparren over de mogelijkheden van recruitment PR voor jouw organisatie!