Wie aan PR denkt, denkt al gauw aan het versturen van persberichten, het aangaan van innige persrelaties, het houden van guerrilla-acties of andere vormen van actieve free publicity met als doel om in de media te komen. Het inzetten van blogs wordt daarbij vaak over het hoofd gezien of te ingewikkeld gevonden. Terwijl het juist een erg krachtige manier is om de bekendheid van je bedrijf een boost te geven. En het is echt niet zo moeilijk.
Bastiaan Vercouteren, oprichter van Blogkracht, geeft in dit gastblog op onze website drie redenen waarom een blog goed is voor je merk. En hoe je hiermee naast de inzet van traditionele PR ook kunt werken aan je online zichtbaarheid.
In de tijd dat de media louter bestonden uit kranten, tijdschriften, radio en televisie, was het bittere noodzaak om daar terecht te komen met je merk. Via een persbericht of persoonlijk contact hoopte je dan dat jouw verhaal daar kosteloos geplaatst werd. Nog steeds is dat natuurlijk een prachtige en krachtige manier om publiciteit te krijgen over jouw merk of product. Maar er is tegenwoordig meer mogelijk.
Inmiddels zijn we door het internet een flinke stap verder en is iedereen met een website in principe uitgever geworden. Iedere organisatie kan zonder enige kosten een eigen redactioneel katern starten binnen (of buiten) zijn bedrijfssite en die vullen met alle content die hij maar wil. Zo’n eigen katern wordt in de volksmond ook wel gewoon blog genoemd, maar is in feite niets anders dan een verzameling van waardevolle verhalen over jouw business die jouw doelgroep informeren of inspireren en daarmee laten zien wat jij waard bent.
“Het grote voordeel van zo’n blog als PR-tool is dat je deze vorm van publiciteit volledig in eigen hand hebt.”
Er is geen redacteur die jouw stuk nog moet redigeren of de helft schrapt – en je hebt garantie op publicatie omdat je dat zelf doet. Met een blog bepaal je zelf wat je plaatst en hoe je het plaatst. Zonder enige kosten, want jouw site had je toch al en een pagina extra kost niks. Over free publicity gesproken!
Natuurlijk moet je nu wel zorgen dat mensen jouw blogverhaal weten te vinden, maar met aanvullende middelen als social media, nieuwsbrieven of goede vindbaarheid op Google is daar wel voor te zorgen.
Hoe meer lezers je naar jouw blog weet te krijgen (via bovengenoemde middelen) hoe groter de kans dat hij vervolgens op meerdere plekken gaat opduiken. Andere sites of blogs kunnen ernaar gaan verwijzen of een deel op hun eigen site zetten. Zelfs traditionele media kunnen het alsnog opnemen. Zo kan jouw blog als een soort persbericht fungeren waarmee je alsnog die extra publiciteit in de bekende media krijgt. Je kunt goede relaties bij de media ook zelf attenderen op je blog zodat ze het kunnen gebruiken als achtergrond bij artikelen.
Zo schreef ik ooit voor het werkgeversblog van Monsterboard een luchtige blog over arbeidsconflicten die waren ontstaan door social media. Monsterboard wilde met dit soort blogs (onder meer) laten zien dat ze de bovenop de actualiteit van de arbeidsmarkt zitten –variërend van trendwatcher tot thought leader.
Het stuk werd op het Monsterboardblog al direct goed gelezen, zeker toen we het rondstuurden in onze nieuwsbrief. Maar toen nu.nl er lucht van kreeg, kwam er ineens een flinke piek. Zelfs twee jaar later verwezen ze nog naar deze blog in een nieuwsbericht over het grote aantal ontslagzaken via social media.
Op deze manier haalde de blog dus zelfs de landelijke pers en knalden de bezoekerscijfers door het dak.
Extreme piek in bezoekersaantallen nadat het blogartikel op nu.nl verscheen.
De allerbeste reden om te bloggen is (naast vele andere goede redenen) dat je als expert wordt gezien in je vakgebied. Jij laat immers zien dat je verstand hebt van de onderwerpen waar je over blogt en er ook nog goed over kunt vertellen. Belangrijk om klanten te krijgen, want die doen graag zaken met experts.
Maar ook journalisten houden van experts. Als zij een onderwerp willen behandelen, polsen ze het liefst even wat experts over dit onderwerp. En hoe komen ze daaraan? Heel vaak door gewoon even te googelen op dit specifieke onderwerp. Als jij regelmatig blogt over jouw vakgebied, is de kans een stuk groter dat ze jou zullen vinden. En benaderen.
Ik schreef ooit samen met een directeur van een werving- en selectiebureau een blog over de voor- en nadelen van anoniem solliciteren. En toen radio-1 een uitzending over dat onderwerp maakte, klopten ze zomaar ineens bij deze directeur aan. Omdat ze hem hadden gevonden op internet. Iets wat natuurlijk nooit gebeurd was zonder blog.
Zelfs drie jaar later kwam hij nog eens terecht bij BNR om over anoniem solliciteren te praten. Wederom vanwege die ene blog, die wij dus lang geleden hadden geschreven maar – mede doordat hij het ook nog eens goed deed op Google – nog steeds voor PR-waarde kon zorgen.
Hoezo bloggen zonde van je tijd? Jarenlang plezier van een paar uurtjes werk! En volop bouwen aan je online PR!