De Bruijn PR

Door Roos Bouws | 29 maart 2021

Hoe haal ik de voorpagina van een krant?

Het is één van de meest gestelde vragen van nieuwe opdrachtgevers: hoe kom ik op de voorpagina van de krant? Tegelijkertijd is het voor ons één van de lastigste vragen om te beantwoorden. Theoretisch gezien is de voorpagina van de krant niet heel moeilijk te behalen, maar aan de andere kant weten we zeker dat het de gemiddelde PR professional niet wekelijks lukt. Je kunt de vraag beter anders stellen: hoe zorg ik ervoor dat de kans het grootst is dat ik groot in het nieuws kom?

Allereerst is het belangrijk om te bedenken waarom je in het nieuws wil komen. We stellen onze opdrachtgevers regelmatig de vraag waarom zij zo graag met een artikel in de krant willen komen, en wat ze denken dat het  oplevert. We maken regelmatig mee dat een opdrachtgever met nieuws wat bijvoorbeeld vooral voor vakmedia of lokale media interessant is, verwacht de voorpagina van de Telegraaf te behalen of aan te kunnen schuiven bij Jinek. Het is onze taak om uit te zoeken wat de opdrachtgever precies wil bereiken. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je graag meer zichtbaarheid bij een hele specifieke doelgroep wil met als doel dat zij je product of dienst gaan aanschaffen. Is een massamedium als een krant dan het juiste middel? Dan kunnen we beter kijken naar een vakblad dat gelezen wordt door de aankoopbeslissers die je zoekt. Een publicatie in een vakblad is dan juist enorm waardevol, zelfs waardevoller dan een artikel in een grote krant omdat het je direct verkopen gaat opleveren.

“Het begint met een ijzersterk verhaal, wat urgentie en nieuwswaarde heeft” 

Sterk verhaal met urgentie en nieuwswaarde

Komen we tot de conclusie dat jouw verhaal perfect past in een krant of ander groot medium? Dan gaan we daar samen ons uiterste best voor doen! En dat begint allemaal met een ijzersterk verhaal, wat urgentie en nieuwswaarde heeft. Het helpt als je verhaal uniek is maar tegelijkertijd geen enorm commerciële boodschap bevat. Daarnaast is het belangrijk dat we het verhaal kunnen koppelen aan een maatschappelijk thema of probleem. We gaan graag samen met onze opdrachtgevers op zoek naar dit verhaal. Vervolgens is het zaak dat we dit verhaal duidelijk en goed opschrijven in een persbericht dat we als basisstuk gebruiken om de media mee te benaderen.

Lange adem

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je een lange adem nodig hebt. Een belletje naar een journalist is door ons natuurlijk zo gepleegd, maar het kan bijvoorbeeld voorkomen dat je verhaal perfect past binnen een artikel dat een journalist later op zijn redactionele planning heeft staan. En dan nog is het belangrijk om te weten dat je voor een deel ook altijd afhankelijk bent van het nieuws zelf. Komt er ander – belangrijker – nieuws tussendoor dan zal dat altijd voorrang krijgen.

Kortom: met de juiste doelstellingen, een goed verhaal en geduld is het echt mogelijk om in die felbegeerde krant te belanden. Misschien niet op de voorpagina, maar een groot bereik via een groot medium is voor vrijwel iedere organisatie mogelijk. We doen er in ieder geval graag ons best voor, want als PR professionals worden wij ook nog steeds heel blij van een mooi stuk in een grote krant!